De zin van overlast melden

Overlast van festivals melden?

  • Amsterdam:
    • Overdag tot 19:00 uur: Als je wilt dat je klacht direct in behandeling wordt ggenomen bel dan naar 14-020* of ga naar meldingen.amsterdam.nl als je enige doel is dat je klacht wordt geregistreerd.
    • 's Avonds vanaf 19:00 uur: Bel naar 14-020* en vraag om je door te verbinden naar Horeca Flex. Verzoek wel of 14-020 jouw melding noteert zodat deze wordt meegenomen bij de evaluatie van het evenement. Horeca Flex is handhaving speciaal voor overlast van horeca- en festivaloverlast. Zij zijn uitsluitend in het weekend actief van 19:00 - 03:00 uur. Met hen kan je alle details van jouw overlast doornemen. Als je enige doel is dat je klacht wordt geregistreerd ga je naar meldingen.amsterdam.nl.

    Voor festivals op de Polderheuvel in Tuinen van West geldt:

    • Direct melden bij de oganisator kan ook op T. 020-5160838 of online. De klacht zou dan direct opgepakt moeten worden door de organisator zelf.
    • Daarnaast ben je met een melding die je bij de gemeente doet ervan verzekerd dat deze wordt meegenomen bij de evaluatie. Die gararantie hebben we vooralsnog niet bij de meldingen die bij de organisator zelf gedaan worden.
  • Gemeente Haarlemmermeer: Als je direct actie wilt bel dan naar T. 0900-1852* of ga naar haarlemmermeergemeente.nl/taak/schade-en-overlast-direct-melden als je enige doel is dat je klacht wordt geregistreerd.

* Luister 's avonds en in het weekend het bandje helemaal af, daarna word je te woord gestaan.

Overlast die niet gemeld wordt bestaat niet. Zo simpel is het. Meld het daarom als je last hebt van festivallawaai of als je bijvoorbeeld je eigen huis niet kunt bereiken doordat er een opstopping is met festivalbezoekers.

Wat we ervaren als geluidsoverlast is heel persoonlijk, het is wetenschappelijk bewezen dat de één nergens last van heeft en de ander in dezelfde omstandigheden gillend gek wordt van hetzelfde lawaai. Daarom telt jouw overlast en niet de norm die de overheid stelt. De overheid moet (en wil) juist horen wat jouw beleving is.

Je zult een antwoord krijgen op jouw melding waarin staat dat alles volgens de norm is. Niets van aantrekken, gewoon volgende keer bij overlast weer melden. Want jouw melding komt wel in de statistieken. En niet jij moet je aanpassen maar de overheid moet bij meer klachten de norm aanpassen. Zolang er geen meldingen van overlast worden geregistreerd is er geen overlast. En wordt dat tegen onze actie gebruikt.

En ben je recent hier komen wonen en wist je vooraf van het festivalllawaai? Tenzij je in in een tentje in de Bretten woont zal je huis de bestemming wonen hebben. Dus als jij als bewoner last hebt van het lawaai is het goed om de overheid daarover te informeren (en dat geldt overigens ook voor vliegtuiglawaai).

Overlast melden op 14-020

De laatste tijd zijn er diverse meldingen van bewoners over overlast van festivallawaai uit Amsterdam gedaan. Dat kan op de website van Amsterdam en telefonisch op 14-020. Uit de meldingen blijkt dat er veel misgaat bij het verwerken hiervan en dan met name met de adressen. Dat resulteert in Straatnaam: Zijkanaal H-weg, Buurt: Noorder IJplas, Buurtcombinatie: Oostzanerwerf en Stadsdeel: Noord. Hilarisch natuurlijk maar ook heel onpraktisch.

Om te zorgen dat onze meldingen op een correctie manier in de statistieken komen en dat handhavers niet in Amsterdam Noord gaan zoeken naar de veroorzaker van onze overlast (werkelijk gebeurd) heben wij een paar tips:

  1. Begin je melding met de mededeling dat je uit de buurgemeente Haarlemmermeer belt. En dat je verzoekt eerst helemaal naar jouw klacht te luisteren en jouw informatie (festivallawaai, juiste locatie, adres) in de klacht op te nemen. Want anders krijg je de volgende dag een bericht dat je melding moet doen in bijvoorbeeld Zaandam. Mochten ze weigeren om een melding van een andere gemeente aan te nemen, leg dan uit dat je een bewonersbrief hebt ontvangen met het 14-020 nummer erin voor meldingen bij overlast.
  2. Ze beginnen altijd met de vraag wie de overlast veroorzaakt, hier volgen de juiste gegevens die je het beste op deze manier kunt verstrekken:
  • Veroorzaker: naam festival
  • Adres: N1 kavel, Wethouder van Essenweg of Tuinen van West of Ruigoord
  • Stadsdeel: Nieuw-West

Dus het eerste adres dat ze vragen is in de regel dat van de veroorzaker en niet jouw eigen adres. En daar zijn ze niet duidelijk over, waardoor dat mis gaat. Pas daarna volgt jouw adres.

Als je na 23:00 uur naar 14-020 belt, wordt je doorverbonden met de politie. Als je wilt dat jouw melding in de statistieken wordt opgenomen zal je de volgende dag moeten terugbellen naar 14-020 om deze alsnog door te geven.

Andere variatie is dat ze bij de meldpost aangeven dat de overlast bij hun bekend is, dat ze eraan werken en je vervolgens bedanken voor de melding en een fijne dag wensen. Zonder je gegevens te noteren. Je melding wordt dan ook niet meegenomen in de statistieken. Als je wel wilt dat deze wordt meegenomen dan zal je dat in dit geval dus duidelijk moeten aangeven.